Apie raktus

Kas yra imobilaizeris? Kokia jo paskirtis? Kuo BMW automobilių imobilaizerio sistemos skiriasi nuo kitų? Visa tai ir dar daugiau bandysiu aprašyti šiame straipsnyje.

 

Taigi, kas yra tas imobilaizeris?

Aiškiausias apibrėžimas-apsauga nuo vagystės. Bet viskas ne taip paprasta, kaip gali atrodyti. Apsaugų nuo vagystės yra įvairiausių, tačiau imobilaizeris įpatingas tuo, kad neleidžia automobilio užvesti neturint tam automobiliui priklausančio rakto. Pačios pirmos imobilaizerio sistemos atsirado dar paskutiniame pastarojo amžiaus dešimtmetyje. Tačiau jos buvo gana primityvios, dažniausiai blokuojančios starterio darbą, bet buvo pirmas žingsnis tobulesnės apsaugos link. Tokia buvo ir BMW gamyklos, dar 1993 metais pasirodžiusi apsauga Drive Away Protection (Apsauga nuo nuvarymo). Sistema buvo primityvi, valdoma nuo centrinio užrakto sistemos, bet tai buvo tik pradžia. Drive Away Protection buvo diegiama vos 3 mėnesius, ir ją pakeitė kiek tobulesnė EWS (Electronische Wegfahrsperre(elektroninė užvedimo blokavimo)) sistema. Tiesa ši sistema taip pat naudojo cantrinio užrakto signalus aktyvuoti arba deaktyvuoti sistemą, tačiau turėjo tiek starterio, tiek variklio įpurškimo sistemos blokavimą. Griežtėjant Europos sąjungos reikalavimams automobilių gamintojams dėl nuvarymo apsaugos, 1995 metais BMW inžinieriai sukūrė antros kartos (EWSII) sistemą, visų šiuolaikinių BMW imobilaizerių pirmtakę. Ši sistema buvo išskirtinė ne tuo, kad rakte turėjo vadinamą "čipą" (tokią sistemą jau naudojo dauguma automobilių gamintojų), bet tuo, kad kiekvienas raktas EWS sistemoje turėjo savo numerį. buvo galima žinoti kuriuo raktu naudojasi vairuotojas, bei turėjo kintamą "čipo" kodą, dėl ko šie raktai buvo apsaugomi nuo kopijavimo. Naujas raktas turėjo būti įrašytas į EWS sistemą, nes nukopijuotas esamas raktas papraščiausiai neveikdavo dėl kintamo kodo, kuris keisdavosi kiekvieną kart panaudojus raktą užvedimui. Tuo BMW įdiegta sistema ir skyrėsi nuo kitų gamintojų, pagamintas naujas raktas turėjo būti įrašytas kažkurią vietą iš 10 galimų EWS sistemoje. Toks imobilaizerio principas išliko iki šių dienų, naujai programuojamas raktas visada turi turi būti įrašytas į automobilį, o tiksliau į jo imobilaizerio sistemą.

Tačiau ties tuo nebuvo sustota.  1997 metais pasirodė trečios kartos (EWS III) imobilaizerio sistema. Ji buvo įpatinga tuo, kad kintamas kodas buvo naudojamas ne tik rakto atpažinimui, tačiau ir variklio valdymo modulio blokavimui. Jei EWS II sistema naudojo pastovų kodą varklio valdymo modulio blokavimui ( vadinamą ISN), tai EWS III naudojo ne tik ISN, bet ir kintamą kodą, kuris sinchronizuodavosi kiekvieną kart užvedant automobilį. Ir jei EWS II ISN buvo galima "matyti" pasijungus paprasčiausią diagnostiką, tai EWS III sistemos ISN kodas tapo paslėptas, ir gerokai sudėtingiau "ištraukiamas". Taip pat įdiegus EWS III sistemą, rakto "čipą" pakeitė elektroninė mikroschema, turinti centrinio užrakto valdymą ir rakto baterijos (akumuliatoriaus) krovimo funkcijas vienoje plokštėje. Tuo metu naujos kartos deimanto formos raktams nebuvo reikalingas baterijos keitimas, jis tiesiog kraudavosi tuo metu, kai raktas buvo užvedimo spynelėje.

EWS III sistemą pakeitė EWS IV sistema, kuri didesnių pakeitimų neturėjo, ko negalima pasakyti apie naujai išleistą CAS sistemą, kuri buvo pradėta naudoti 7 serijos (E65) modeliuose, vėliau ją pakeitė CAS2, naudojama 3 (E90) ir 5 (E60) serijos modeliuose. CAS sistemos skirtumas nuo EWS buvo toks, kad centrinio užrakto pultelis, buvo pilnai integruotas į raktą, ir buvo aktyvuojamas rakto programavimo metu. Taip pat Europos rinkai skirti BMW raktai gavo naują rakto dažnį, 433Mhz diapazone veikiantys raktai buvo pakeisti 868Mhz diapazone veikiančiais raktais. Beto CAS sistema jau galėjo turėti beraktį užvedimą (keyless), automobilio raktą tiesiog užteko turėti su savimi. CAS2 sistemą pakeitė CAS3 sistema, pagrindinis pakeitimas, vietoj trumpo 2bitų ISN, pradėtas naudoti daug saugesnis 16bitų ISN kodas. Netrukus CAS3 buvo atnaujintas į CAS3+, kuris jau turėjo šifruotus (crypto) procesoriaus duomenis, kuriuos iššifruoti reikalingas veikiantis raktas, arba ISN numeris iš variklio valdymo modulio. Vėliau sekė CAS4, bei CAS4+, kurie nebeturėjo galimybės priprogramuoti raktą per OBD jungtį. Su 3 serijos (F30) modeliu, imobilaizerio sistemą BMW inžinieriai įdiegė į FEM (Front Electrical Module) valdymo modulį. Privalumas to buvo centrinio, šviesų, imobilaizerio ir dar daugelio sistemų valdymas naudojant tik du modulius, FEM priekyje automobilio, ir REM (Rear Electrical Module) automobilio gale. Tačiau REM nebuvo susietas su imobilaizerio sistema. Su naująja X serija FEM buvo pakeistas į BDC (Body Domain Module), kuris atliko ir FEM ir REM funkcijas. Naujausi G serijos automobiliai naudoja BDC2 valdymo modulį, kuriam šiuo metu be oficialaus atstovo niekas negali pasiūlyti rakto gamybos.

Rakto gamybos kaina priklauso nuo imobilaizerio sistemos, esančios automobilyje, kuo naujasnis automobilis, tuo brangesnis ir sudėtingesnis rakto programavimas. Tačiau vienas dalykas per visą laiką liko tas pats, rakto programavimui reikalingas automobilis arba imobilaizerio modulis (kad ir kurios kartos bebūtų) iš jo. Dažnu atveju reikalingas veikiantis raktas, arba jo nesant, variklio valdymo modulis (DME/DDE).

carelectric.lt gali pagaminti papildomą raktą, ar netgi neturint rakto beveik visiems E ir F serijos automobiliams, nesvarbu kuriai rinkai jis skirtas, Europos ar JAV.

EWS sistemos, sutinkomos šiuose modeliuose:

EWS II E36/E38/E39

EWS III E38/E39/E46/E52/E53/E83/E85 MINI R50/R52/R53

EWS IV E53/E83/E85

CAS1 E65/E66/E67

CAS2 E60/E61/E/63/E64/E65/E66/E87/E90/E91

CAS3-CAS3+ E60/E61/E63/E64/E70/E71/E81/E82/E84/E87/E88/E89/E90/E91/E92/E93 MINI R55/R56/R57R58/R59/R60/R61

CAS4-CAS4+ F01/F02/F03/F04/F06/F07/F10/F11/F12/F13/F25/F26

FEM F20/F21/F22/F23/F30/F31/F32/F33/F34/F35/F36/F80/F82/F83/F87

BDC F15/F16/F45/F46/F48/F85/F86 MINI F54/F55/F56/F60